Information från styrelsen 28 januari 2015

Vi tänkte med detta infoblad meddela hur det går med fiberinstallationen i området.

 

1. Status för installationen

De flesta hushåll ska nu ha fått sin fiberkabel installerad!Vi känner till två hushåll där det fortfarande inte är klart men dessa är inplanerade för åtgärd.

För att vara säker på att vi inte missar någon så vore det bra om ni som fortfarande inte har fått er fiber indragen i huset kontaktar, Fredik Jidmar eller Anders Weimarsson.

fredrik@jidmar.se  tel 076-140 72 05

anders.weimarsson@tele2.se  tel 08-752 14 56

 

2. Vad ska vi göra nu?

Alla medlemmar skall efter att installationen är klar kontakta Bredbandsbolaget på telefonnummer 0770 777 000 och beställa ett modem (internet) och TV-Box. Detta ska ni göra så snart som möjligt för att slippa betala startavgift (engångskostnad) för dessa.

Sista anmälningsdag för detta är den 13:e februari!

(De hushåll som fortfarande inte har fått sin installation utförd kommer självklart ha möjlighet att ansluta sig kostnadsfritt så snart installationen är klar)

Styrelsen har vetskap om det kan ha skickats ut felaktiga fakturor i och med denna beställning!!!

Viktigt. Våra medlemmar ska inte betala någonting för modem, TV-Box eller grundtjänster ( internet och BAS TV-kanaler)

Bredbandsbolaget har lovat att kontakta de som fått felaktiga fakturor och åtgärda detta, men har ni fått en felaktig faktura så meddela Bredbandsbolaget detta omgåående.

 

3. Information ang Bredbandsbolagets kundtjänst

Som ni kanske redan har märkt eller läst i tidningen så har Bredbandsbolagets kundtjänst väldigt lång väntetid just nu (ibland upp till timmars väntetid!)... Dålig tajming för oss...

Detta beror på att Bredbandsbolaget har köpt Tele2´sfibernät och dessa kunder ringer nu in till kundtjänst och behöver hjälp.

Bredbandsbolaget ber om ursät för detta och lovar att det är tillfälligt.

 

4. Vid problem?

Om någon har problem att beställa sitt modem/TV-Box, kontakta styrelsen!

Om någon har problem att koppla in de nya apparaternaa eller kablarna så hjälper vi självklart varandra, fråga en granne hur denna har gjort eller kontakta oss i styrelsen (Fredrik eller Anders)

Självklart skall vi kontakta kundtjänst i första hand, men eftersom det är så lång väntetid just nu så kanske det går fortare att prata med en granne.

Om vi upplever problem med tjänsterna så ska detta felanmälas till kundtjänst så att problemet loggas.

 

5. Betalning av installationen

Tillsammans med detta infoblad delades även inbetalningskortet ut för fiberinstallationen.

Denna kostnad är 2500 kronor och ska vara betald sista februari.

 

6. Övrigt

Om det är någon som har frågor som inte besvarats så får ni gärna höra av er till oss i styrelsen.

 

Med vänliga hälsningar

Styrelsen

2015-01-25

 

 

Information ang fiberinstallationen

 

Vi tänkte med detta infoblad passa på att informera om hur det går med installationen av vårt fibernätverk i föreningen.

Vi tänkte dessutom försöka förtydliga några saker om hur detta kommer gå till och vad kostnaden för detta kommer att bli för våra medlemmar.

1.    Status för installationen

Just nu finns installatörer i området och drar ut fibern i våra befintliga rör i marken. I några av våra garage så behöver dom dra kablarna genom garage/förråd (dom följer ComHems TV kablar).

 

När fibern är utdragen till alla våra knytpunkter i området så kommer de börja dra in fibern i våra hus. När detta blir aktuellt så kommer ni bli kontaktade och ha möjlighet att boka om tiden om den inte skulle passa.

 

Hela installationen planeras att vara klart i december och driftsättas i slutet på december eller i börjar på januari.

 

De personer som sköter installationen i området ska ha kläder och identitetskort med firmanamn: Optigo eller Fengu.

 

Störningar, Vi vet om att det vid två tillfällen har vart avbrott i tv sändningen för vissa hushåll från ComHem. Detta beror på att en kabel skadades när installationen av fibern skulle ner i ett rör i marken. Detta är självklart ett misstag och installatörerna gör sitt bästa för att det inte ska upprepas.

 

2.    Vad är det vi kommer få när detta är klart?

Vi kommer få ett väldigt snabbt internet (100Mb/s) via fiber, och

medlemmarna kommer ha möjligheten att utnyttja internetuppkoppling, TV och telefoni via ett nätverksuttag som kommer installeras i våra hus. Detta nätverksuttag kommer att placeras bredvid vårt befintliga ComHem-uttag i vardagsrummet på nedervåningen.

 

Medlemmarna måste inte teckna något eget avtal med Bredbandsbolaget.

Det är föreningen som har tecknat ett avtal och medlemmarna har sedan möjlighet att utnyttja de tjänster som ingår, (Internet, TV och IP telefoni). Om en medlem vill utnyttja extra tjänster som till exempel fler TV kanaler så tecknar denne medlem ett avtal med Bredbandsbolaget.

 

Alla tillbehör så som router och tv-box som behövs för att kunna utnyttja tjänsterna ingår utan extra avgift.

 

3.    Vad kommer detta att kosta?

Installationen kommer att kosta 2500Kr i en engångsavgift per hushåll.

 

Fiberuppkopplingen kommer sedan att kosta 264Kr i månaden per hushåll. Denna kostnad kommer att läggas på samfällighetsavgiften. I denna kostnad ingår Internet 100Mb/s, TV basutbud och IP telefoniabonnemang (samtalskostnad ingår ej).

 

Detta betyder att samfällighetsavgiften kommer att höjas med 3168Kr, (264x12).

Nuvarande är samfällighetsavgiften 3000Kr per år och i och med höjningen så kommer denna avgift att bli 3000Kr + 3168Kr = 6168Kr/år.

 

Samfällighetsavgiften kommer precis som tidigare att betalas två gånger per år, sista april och sista september.

Det betyder att samfällighetsavgiften blir 3084Kr per inbetalning.

 

Notis:

En fråga som har dykt upp vid ett flertal gånger under hösten är: Är inte detta dyrt? Vad får vi för denna extrakostnad?

Svar: Mest troligt kommer alla som har ett eget internetabonnemang idag att spara pengar på detta. Jämför vad du betalar idag för ert internet och de 264Kr som ni kommer att betala framöver.

 

För er som använder ComHems tjänst 8-favoriter (extra TV kanaler) så kommer ni troligen att spara ännu mer. ComHems pris för denna tjänst är ca 279Kr/månaden och motsvarande tjänst via Bredbandsbolaget kostar 79Kr/månaden.

 

För er som har fast telefoni så finns möjligheten att flytta ert telefonnummer till Bredbandsbolagets IP-telefoni och därmed slippa betala den fasta kostnaden för er telefon.

 

4.    Uppsägning av era egna internetabonnemang, telefoni osv.

När fiberinstallationen är klar så är det klokast att säga upp sitt egna internetabonnemang så ni inte betalar ”dubbelt” för internet. Vid vilken tid ni säger upp ert internetabonnemang är helt upp till er själva, styrelsen kan inte lova eller garantera något datum när fiberinstallationen är klar. Men tänk på att det är ofta tre månaders uppsägningstid på dessa abonnemang.

 

Ni som idag har ett internetabonnemang via Bredbandsbolaget behöver inte säga upp ert avtal, utan ringer bara till kundtjänst när fiberinstallationen är klar och ”kopplar över” ert abonnemang till detta. (betalning av detta sker som nämnts ovan via samfällighetsavgiften).

 

Telefoni, ni som vill använda er av IP-telefoni ska INTE säga upp något telefonavtal förrän fiberinstallationen är klar! Annars riskerar ni att förlora ert nuvarande telefonnummer.

 

5.    För er som fortfarande känner er osäkra på vad detta med fiberinstallationen innebär eller hur kommer att utföras, eller har frågor som inte har tagits upp här så finns möjligheten att komma till vår föreningslokal på Torsdag den 6:e november kl 19.00.

Då finns styrelsen på plats för att svara på frågor.

 

Med vänliga hälsningar

Styrelsen

2014-10-27

 
 
 
 
 
Svara
 
Vidarebefordra
   
 

Information angående bredband.

2014-09-20

Styrelsen har haft ett startmöte med Bredbandsbolaget och har fått prelimiära datum.

Byggstart    2014-10-06

Slutdatum   2014-12-05    

 

Så det kan vara klokt att börja tänka på uppsägningstid på sina befintliga avtal om ni inte vill ha dubbla abonnemang för tv och internet.

Vi uppdaterar information här på hemsidan och fb när vi får mer information från bredbandsbolaget.

/Fredrik Jidmar